Az ingyenes előkalkulációhoz mindenképpen szükségünk lesz később a Lohnzettelre / Bérösszesítőjére vagy a FinanzOnline belépésre.
- Mi a különbség a magyar és az osztrák adórendszer között?
- Mi van azokkal, akik csak az egyik országban, például Ausztriában dolgoztak egész évben? Ilyenkor kell Magyarországon is beadni adóbevallást?
- Sok esetben azt gondoljuk, hogy nem volt magyar jövedelmünk, de a NAV mégsem fogadja el a nullás adóbevallást. Hogyan lehet ez?
- Milyen költség tényezőket érdemes beletenni az adóbevallásba?
- Mennyi idő van rá, hogy az osztrák adóhatóság reagáljon?
- Mi történhet, ha kicsúszunk a válaszadási határidőből?
- Van lehetőség fellebbezésre a Finanzamt-nál?
- Mi van, ha 6 hónap után sem kaptunk értesítést vagy határozatot a Finanzamt-tól?
A két adórendszer (magyar - osztrák) hasonlóképpen működik. A keresett jövedelem után minden ország szabályozása szerint jövedelemadót kell fizetni.
Amennyiben az ember kiküldetésben dolgozott átmenetileg Ausztriában és kapott jövedelem elszámolást a munkavégzéséről, akkor kell beadni adóbevallást Ausztriában is.
2. Mi van azokkal, akik csak az egyik országban például Ausztriában dolgoztak egész évben? Ilyenkor kell Magyarországon is adóbevallást beadni?
Igen, mert az osztrák adóhivatalnak mindenképpen be kell tudnunk mutatni, hogy Magyarországon mennyi bevételünk volt az adott évben. Még akkor is meg kell csinálni a magyar bevallást, ha a bevétel 0 volt Magyarországról.
Ilyenkor kell a "0-ást" kikérni, ami alapján a NAV kiadja az E9-es igazolást, amit az osztrák adóbevalláshoz feltétlenül be kell küldeni!
Több esetben a házastárs vagy az élettárs E9-es igazolását is mellékelni kell, ami azt a célt szolgálja, hogy ha a társunk éves 6000 euro alatt keresett, meg tudják állapítani az "egyedül keresői pótlékot" is.
Azoknál is, akik nem napi ingázással járnak Ausztriába dolgozni, hanem 1-2 hetente járnak csak haza, biztosan szükséges a társ E9-es igazolása is.
Ebben az esetben az az előnyös, ha az élettárs/házastársnak a 6000 eurot meghaladja a keresete. Szóval több, mint 1.950.000 forint feletti bruttó jövedelem. (325 Forint / Euró árfolyamon számolva)
3. Sok esetben azt gondoljuk, hogy nem volt magyar jövedelmünk, de a NAV mégsem fogadja el a nullás adóbevallást. Hogyan lehet ez?
A NAV elektronikus rendszerébe olyan adóköteles jövedelmek is látszódhatnak, amire nem is gondolnánk elsőre. Ilyen például, ha biztosítótól vagy egy magánnyugdíj pénztártól jött utalás, esetleg pénzügyi befektetések hozadékából bizonyos összegeket kaptunk.
Továbbá ide értendő a:
- kifizetett álláskeresési járadék (magyarul munkanélküli segély),
- ingatlan eladásból származó jövedelem,
- öröklésből származó bevétel,
- osztalékok
- …
Ilyen esetben az adóbevallásban szerepeltetni kell ezeket az összegeket és ilyenkor érdemes egy magyar könyvelőt megkérni ennek elkészítésére!
Amennyiben valaki nem egész évet dolgozott Ausztriában a Finanzamt kérni fogja a kieső időszak esetleges jövedelemigazolását is.
Amennyiben dolgozott Ausztrián és Magyarországon kívül más országban is, az ott szerzett jövedelmet is be kell mutatni az osztrák adóhivatalnak, például német munkaviszony esetén LOHNSTEUERBESCHEINIGUNG elküldésével.
4. Milyen költségtényezőket érdemes beletenni az adóbevallásba?
Az osztrák adóhivataltól az adóvisszatérítés visszaigénylésére különböző jogcímeken van lehetőség.
- Ilyen például az ingázó átalány (Pendlerpauschale, Pendlereuro) azoknak, akik napi rendszerességgel járnak munkába, nem messzebb, mint 120-150 km-re.
2016 előtt megkötött balesetbiztosítások és kockázati életbiztosítások kifizetett díjai
Üzemi tanácsnak fizetett díjak.
Szakszervezeti díjak, amennyiben nem a munkáltatón keresztül történik a fizetés a szakszervezetnek.
Továbbképzési / átképzési / nyelvtanulási költségek (számlával igazolandó)
Munkaeszközök - munkaruházat vásárlása esetén (számlával igazolandó)
Adószakértői díjak fizetése (számlával igazolandó)
A kettős háztartás esetén a külföldön fizetett lakbér is beírható, ha van számla és szerződés
Azoknak, akik hetente vagy kéthetente járnak haza a családjukhoz, családi hazautazási térítés (Kosten für Familienheimfahrten) vehető figyelembe a megfelelő feltételek megléte esetén. (Kettős háztartás…)
5. Mennyi idő van rá, hogy az osztrák adóhatóság reagáljon?
Az adóbevallások beküldése után a Finanzamtoknak hivatalosan 6 hónapja van a beadványok elbírálására és az adóhatározatok meghozatalára, de egyes esetekben azonban további kiegészítéseket is kérhet a Finanzamt. Ilyenkor a kettős háztartásra, ingázásra... (minden beírt költségre) rákérdezhetnek és annak bizonyítását kérhetik.
Itt arra kell ügyelni, hogy az ott megadott határidőt napra pontosan tartani kell, amennyiben ezt nem tudjuk időben teljesíteni hosszabbítást kell kérni a Finanzamttól!
6. Mi történhet, ha kicsúszunk a válaszadási határidőből?
Amennyiben a határidőt nem tartjuk és határidő módosítást nem kértünk időben, akkor a Finanzamt az adóbevallásunk azon költséget, amire a kiegészítést kérte nem számolja el és ilyenkor jóval kevesebbet kapunk vissza, mint ami járhatott volna. Ez a jobbik eset.
A rosszabbik eset, hogy a Finanzamt a teljes adóbevallást utasítja el. Ennek az a következménye, hogy elesünk a teljes visszatérítéstől.
Külön felhívjuk azok figyelmét, hogy akik FinanzOnline rendszerrel rendelkeznek az adóhatározatról és az esetleges kiegészítések kéréséről is csak ezen a rendszeren keresztül kapnak értesítést. Ha nem figyelik rendszeresen a felületet, akkor arról sem értesülhetnek, hogy kiegészítést kért a hatóság és így ismét elutasításokra számíthatnak.
7. Van lehetőség fellebbezésre a Finanzamt-nál?
A Finanzamt által hozott határozatokat, amennyiben nem értünk azzal egyet, fellebbezhetjük. A határozat kiadásának dátumától számított egy naptári hónapon belül van erre lehetőség. Akkor érdemes, ha biztosan tudjuk, hogy valami fontos és költséges tételt nem ismertek el a határozat szerint. Mindezeket természetesen bizonyítani kell tudni.
8. Mi van, ha 6 hónap után sem kaptunk értesítést vagy határozatot a Finanzamt-tól?
Már az igény beadásánál alaposan gondoljuk át, hogy a megadott címünkön fél év egy év múlva is elérhetőek leszünk!
Akinek osztrák bejelentése volt valamikor, és már nem lakik azon a címen, az gondoskodjon arról, hogy valóban a lakcím regiszterből kijelentésre kerüljön! A legnagyobb baj, ha a levelek nem találnak meg bennünket, mert akkor nem tudunk azokra reagálni!
Figyelembe kell venni azt is, hogy fél - egy évig érvényes legyen a megadott bankszámlaszámunk, mert különben a Finanzamt nem tudja elutalni a visszatérítés összegét!
Akinek FinanzOnline kódja van az nem kap postai úton értesítést. Továbbá, ha helytelen kóddal lép be vagy elhibázza a kódot akkor a 3. hibás belépés után a FinanzOnline rendszer letilt és nem lehet majd az eddig kódokkal belépni.
Ekkor új kódot kell a Finanzamt-tól igényelni!
Akinek osztrák lakcíme van, annak ezt Finanzamt postai úton küldi ki.
Akinek nincs osztrák lakcíme, annak a Finanzamt-nál személyesen kell az új kódokat igényelni! Célszerű az új kódokkal való belépést szakértőre bízni.