A szövetségi kormány bemutatta 2022-es évi adóreformterveit. A bér-, és jövedelemadók éppúgy csökkenteni fogják mint a társasági adó. Júliustól a tonnánkénti CO2 (széndioxid) kibocsátás 30 Euróba fog kerülni. További intézkedéseket rögzítettek a reformmal kapcsolatban, mely 18 Milliárd Eurós tehermentesítést fog hozni az adózás terén 2025-ig. Számos intézkedés már 2022 júliusától vagy azt követően valósul meg.
Osztrák Bér- és jövedelemadó változások 2022-re.
- Az éves jövedelem a korábbihoz hasonlóan 11.000 Euró-ig adómentes marad.
- 11.000 és 18.000 Euro jövedelem között az adókulcs már az előző évben (2020 szeptemberétől) 25%-ról 20 %-ra csökkent, ebben nincs változás.
- A második szinten 18.000 és 31.000 Euró jövedelem között 2022. júliusától az adókulcs 35%-ról 30%-ra fog csökkenni. Ez tehermentesíti a havi 2590 Euró jövedelemmel rendelkező embereket és ennél a jövedelemnél ez évi 650 Euró összegig mentességet jelenthet.
- A harmadik szinten a 31.000 és 60.000 Euro közötti jövedelemmel rendelkezőknek 2023. júliusától az adókulcs 42%-ról 40 %-ra csökken. Ez alapján a kormány maximális mentességet ad évi 580 Euró összegig. Ez a mintegy 5.000 Euro havi jövedelemösszegre vonatkozik.
- Változatlanok maradnak az adószintek a magasabb jövedelmeknél. 60.000 és 90.000 Euro jövedelemnagyság között továbbra is 48% marad az adó, 90.000 és 1.000.000 Euró jövedelem között 50% az adó, efelett az adókulcsplafon 55% marad.
Osztrák Betegbiztosítási járulék csökkentés
A középosztály erősítése és mentesítése érdekében a kevesebb jövedelemmel rendelkezőknek a betegbiztosítási járulékok csökkentését vették tervbe 2022 júliusától, kezdetnek 1,7%-kal.
Bruttó 2.600 Euro jövedelemig egy lassú, csúsztatott járulékcsökkentést adnak, melyből a kormánynyilatkozat alapján 2,3 millió munkavállaló és 1,6 millió nyugdíjas fog profitálni.
Familienbonus (korábban itt írtunk róla)
) összege 2022. július 1-től gyerekenként egy évben 1.500 Euróról 2.000 Euro összegre emelkedik.
- Aki havonta Bruttó 2.500 jövedelemmel rendelkezik és két gyermeke van, nem kell adót fizetnie.
- Az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező egyedülnevelő többet fog a családi pótlékból profitálni.
- Az egyedülnevelő ha évi 12.000 Euro jövedelemhatárig keres, a családi pótlék gyerekenként 250 Euro helyett 450 Euro összeget jelent.
- A jogosultsági kör a későbbiekben bővülni fog. A jövőben azokat a családokat is számításba fogják venni, ahol mindkét fél dolgozik és mindketten 6.000 Euro felett, de 12.000 Euro jövedelem alatt keresnek.
Mitarbeiterbeteliligungsmodell
Bevezetésre kerül egy úgynevezett alkalmazottrészvételi modell (Mitarbeiterbeteliligungsmodell), amivel a munkavállaló 3.000 Euro-ig adómentesen profitálhat a vállalkozói nyereségből.
Osztrák CO2- adó (CO2-Bepreisung)
A klímavédelem érdekében bevezetésre kerül a gépkocsihasználatnál és a fűtésnél egy CO2-Beárazás (CO2-Bepreisung). 2022. július 1-től a CO2-kibocsátás tonnánkénti ára 30 Euro lesz, majd évről évre gyors emelkedésnek indul.
2023-ra eléri az ár a tonnánkénti 35 Eurot, 2024-ben a 45 Eurot, majd 2025-ben az 55 Eurot.
A másik oldalon azonban mentesítő intézkedéseket fognak adni. Az új WIFO vezető Gabriel Felbermayr egy gyors, fokozatos CO2-járulék emelkedést kezdeményezett tonnánként 60 Euro összegben, a közlekedés és az energiaszektor területén.
Erre azért van szükség, mert évente Ausztriában 46 millió tonna CO2 kibocsátás keletkezik, ami nincs az EU- kibocsátási határérték alatt. 30 Euro feletti CO2-ár az államnak többletbevételt jelent, közel 1,4 milliárd Eurot.
Tartományonként fog a CO2-adó bevétel klímajutalékként (Klimabonus) a lakosság felé visszajutni aszerint, hogy ki hol lakik és hogy rendelkezésre állnak-e tömegközlekedési eszközök vagy autóhasználata szükséges, regionális klímajutalékként kapják vissza a CO2-bevételt.
A pontos számítások tartományonként lesznek meghatározva. 4 szint kerül meghatározásra évente és személyenként: 100 Euro, 133 Euro, 167 Euro és 200 Euro. A gyerekeknek felár lesz megállapítva 50%-tól „regionális klimajutalékként”.
Német példa nyomán mentességet kell adni a kiemelet CO2-intenzív vállalatok részére, amihez nemcsak egy „carbon szivárgás” jön, hanem a klímaintézkedések révén a más országok gyártásához kapcsolódó költségek szigorúbb feltételei irányába mozdítja el őket. A különösen energiaigényes vállalkozások hátrányos szabályok elé néznek. A villamosenergia adótól az eltárolt önállóan előállított áramhoz kell eljutni– a kormány ezt a tehermentesítést 50 millió Eurora becsüli. Továbbá 500 millió Eurot szükséges a megtisztított fűtésbe befektetni, így megszűnik az olaj és a gázhasználat, kicserélődnek a kazánok, és a hőtermikus felújításokat fogják támogatni.
Vállalkozások / Társasági adója (KÖSt)
A vállalkozások a társasági adó csökkentésével 700 millió Euro-ig mentesülni fognak. A társasági adó 2023-ban 25-ről 24 %-ra, 2024-ben 23%-ra fog csökkenni.
A beruházások adómentességét (Investitionsfreibetrag) követően a gazdaság terve (beleértve az ökológiai összetevőket) az adóreform teljesült– egy összességében 350 millió Eurós adókedvezményt adtak, s a vállalkozásonkénti plafont számításba vették. A 2010-es adómegállapításkor bevezetett nyereségmentes összeg (Gewinnfreibetrag)13%-ról 15%-ra emelkedett. Ezt az adómentes összeget minden természetes személy a vállalati jövedelemtípusok alapján igénybe veheti függetlenül attól, hogy a nyereségét a Bevételek-Kiadások-Számlák alapján vagy mérlegkészítéssel állapítja meg.
A „kisértékű gazdasági javak” (geringwertige Wirtschaftsgüter) azonnal mint vállalati kiadások teljes egészében leírhatók lennének, mint érvényes jövőbeni elhasználódott beruházási javak –a korábbi 800 Euro érték helyett - 1000 Euro értékig.
A 2012-ben megszüntetett gazdálkodóknak járó adóelőny az úgynevezett agrárdízelek „Agrardiesels” forma – korábban adóelőnyt jelentett a gazdának kb. 50 millió Euro összegben – ezt szükséges lenne a jövőben ismét megadni. Ezenkívül energiahatékony gazdasági támogatást kellene kapniuk összesen 25 millió Euro értékben.
A dieselkiváltság (Dieselprivilegium), vagyis a Diesel üzemanyag adózási kedvezménye a benzinnel ellentétben, továbbra is fennmarad. Ellenben aki a környezetvédelem oldaláról évek óta erőteljesen követelte a dízelkiváltságok eltörlését, a szállítmánygazdaság versenyfutása volt az idővel.
források.: www.finanz.at, https://www.parlament.gv.at/ , https://www.trend.at/ ,